Friday 7 November 2014

TIPS ANAK SIHAT & BIJAK MELALUI PEMAKANAN

Assalamualaikum semua pembaca blog Mummy Naura? Sihat ke? anak-anak semua sihat? Kalau yang belum ada anak tu..anak sedara awak sihat? Bukan apa..sekarang nie cuaca tak menentu, sekejap hujan..sekejap panas..budak-budak nie cepat aje diserang demam & slesema sebab sistem imun masih di tahap rendah. Kalau kita yang dewasa nie pun kadang-kadang tak tahan dengan cuaca sekarang..apatah lagi anak-anak tu kan? :)

Ok..sebut pasal anak sihat tak sihat nie kan, hari nie saya nak bercerita tentang kesihatan anak-anak. Mereka nie kan anugerah Allah, jadi sebagai ibu bapa..wajiblah bagi kita untuk menyediakan apa yang terbaik untuk mereka & pastikan kesihatan mereka di tahap optimum.

Tapi tugas kita sebagai ibu bapa nie kadang-kadang agak mencabar bila mana kita dah berusaha nak beri yang terbaik buat anak..tapi anak pulak tunjuk protes. Pernah tak ibu-ibu semua alami situasi macam nie? Especially kalau bab nak beri makan. Memang susah betul nak tolerate, siap kena berlari satu rumah untuk bagi makan je..biasa lah budak-budak banyak main atau memilih sikit bab makan nie. Contohnya, nak makan ayam je..sayur, ikan, telur semua tolak tepi. Kalau dapat anak yang jenis tak memilih makan nie memang seronok. Bila berhadapan kes macam nie pulak, ramai ibu bapa yang beranggapan 'tak perlu' lagi beri makanan tambahan (suplemen) kepada anak sebab berpendapat bahawa anak-anak telah mendapat nutrien yang mencukupi melalui pemakanan harian mereka




Sebagai ibu bapa pastinya kita nak bekalkan anak-anak dengan makanan berkhasiat & seimbang kerana ianya penting untuk perkembangan otak mereka. Malangnya kekangan masa mengubah gaya hidup sekarang. Kalau dulu dalam setahun boleh dibilang dengan jari berapa kali je kita makan KFC, Pizza Hut dan sebagainya. Segala tanaman atau sayuran pun saya kira masih tak terlalu terdedah dengan pencemaran yang membimbangkan.

Berbeza dengan zaman sekarang, seminggu tu tah berapa kali ambil makanan segera. Kebanyakan ibu bapa zaman sekarang terlalu sibuk bekerja, balik rumah pun dah penat..so semuanya nak mudah & senang. Inilah tuntutan zaman sekarang, dengan faktor pencemaran yang semakin meningkat, penggunaan bahan-bahan merbahaya & tercemar, sebagai ibu bapa kita seharusnya lebih berhati-hati dalam pemilihan makanan untuk anak-anak yang seedang membesar.

Jadi, pastikan pemakanan seharian mengandungi karbohidrat, vitamin, mineral dan paling penting kaya dengan protein. Begitu juga dengan pengambilan minyak ikan Omega. Ia adalah makan yang baik untuk perkembangan otak kanak-kanak. Mlah kandungan EPA & DHA yang ada dalam Minyak Ikan amat diperlukan untuk perkembangan kanak-kanak yang sihat.

Mealshakes & Omegaguard - Suplemen Lengkap Untuk Kanak-Kanak



Menyedari hal itu, saya sendiri bekalkan anak saya dengan Mealshakes & Omega untuk pastikan anak saya membesar dengan sihat, cergas & bijak In Shaa Allah :)

MEALSHAKES 


Hanya setengah sudu kecil 2-3 kali seminggu untuk anak saya yang berumur 2 tahun. Pengambilan melashkes berbeza mengikut usia. Jangan beri anak kecil sama seperti dos orang dewasa ya. Bagi saya inilah bekalannya untuk memulakan hari dengan bertenaga dan ceria. Mealshakes boleh dicampurkan ke dalam susu anak mahupun campuran conflakes.

Antara kebaikan Mealshake ini ialah : 
  • rasa vanila yang menjadi kegemaran kanak-kanak
  • sesuai untuk kanak-kanak berumur 1 tahun keatas 
  • sesuai untuk seisi keluarga
  • Boleh menjadi instant sahur meal/ breakfast sekeluarga
  • Rendah lemak namun kaya dengan 19 vitamin utama, protein, fiber dan mineral sertakalsium yang penting untuk tumbesaran kanak-kanak.
  • Mealshakes memberikan tenaga dan menguatkan sistem imun kanak-kanak
  • Memberikan kecergasan dan meningkatkan kesihatan
  • Mengurangkan eczema kepada kanak-kanak dan juga orang dewasa
  • Meningkatkan selera makan anak
  • Jika anak yang kerap demam lazimnya akan kembali sihat lebih cepat daripada biasa
  • Pilihan terbaik buat mereka yang tidak pandai telan supplement berbentuk "tablet"
  • menangani masalah sembelit pada kanak-kanak
  • amat bagus untuk kanak-kanak yang obesiti 

OMEGAGUARD


Untuk pastikan perkembangan mindanya berada pada tahap optimum, saya bekalkan anak saya dengan Omegaguard setiap hari. Omega mengandungi DHA & EPA yang berperanan menyokong sel otak berhubung untuk pembelajaran yang lebih baik dan ia sangat diperlukan dalam tempoh kritikal pertumbuhan kanak-kanak.

"Seawal usia setahun lima hingga lima tahun, otak kanak-kanak akan berkembang sebanyak 90% dan jika DHA yang diperlukan tidak mencukupi, ia akan mengganggu pertumbuhan otak mereka"

"Menurut kajian terbaru, kanak-kanak berusia satu hingga dua tahun memerlukan sebanyak 100 miligram (mg) hingga 120 mg DHA setiap hari dan 100-150 mg bagi kanak-kanak berusia dua tahun hingga empat tahun serta 150-200 mg bagi usia empat tahun hingga 6 tahun. Oleh itu peranan DHA dalam setiap pemakanan kanak-kanak itu amat penting supaya mereka mendapat apa yang diperlukan untuk perkembangan otak"

Antara kebaikan Omega ini ialah :
  • Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. 
  • DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.
  • Shaklee OmegaGuard TM merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan OmegaGuard TM menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.
  • Dalam bahasa yang mudah pengambilan Omega Guard dapat membantu kita untuk meningkatkan kecerdasan otak, mudah mengingati dan lebih fokus.

Apa kata para Ibu?








Kesihatan anak sangat penting kan? Jangan berkira untuk beri yang terbaik buat mereka demi kesejahteraan keluarga. Segalanya terletak pada diri kita sendiri sebagai ibu bapa. Kalau rasa tak mampu bekalkan dengan pemakanan yang terbaik, top-up lah nutrisi yang mereka perlukan melalui pengambilan makanan tambahan (suplemen). Bak kata pepatah, "Nak seribu daya, tak hendak seribu dalih"

Semoga anak-anak kita membesar menjadi insan yang berjaya di dunia & di akhirat. In Shaa Allah :)


Boleh hubungi saya untuk pembelian Shaklee atau daftar jadi ahli Shaklee di:

♥ Razwana Razif
♥ Sms/WhatsApp:  011-29118686
♥ Fb: https://www.facebook.com/bidadari.nurul sila klik button FOLLOW utk info terkini
Setiap pembelian produk shaklee dengan saya anda wajib menerima konsultasi percuma daripada saya.

Happy sharing & have a nice day ahead

Wassalam.

----------------------------------------------------------------------------------------
Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : NURUL ASWANA
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Sg Besar, Sekinchan, Tg. Karang, Kuala Selangor
Shaklee ID [ No : 915523 ]
Fon :011-29118686
Facebook : https://www.facebook.com/bidadari.nurul
Email : ladywandaz_3107@yahoo.com
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 915523 .
Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya
----------------------------------------------------------------------------------------
//script for popup like box

0 comments:

Post a Comment