Tuesday 15 September 2015

TIPS MEMILIH SOY PROTEIN

Assalamualaikum wbt...

Dah rasa macam fenomena bila Promo ESP je tiba-tiba ramai yang alert tentang protein soya

Ada customer wana yang bertanya


"Bagus ke minum soya ni?"

"Bukan ke minum soya ni, tak bagus untuk kesihatan?"

"Susu soya yang dijual dalam kotak kat pasaran pelbagai jenama tu, selamat ke untuk di minum?"

Haa.. Memang sekarang ni berlambak-lambak jenis protein yang ada di pasaran kan?

So main issue kat sini adalah, macam mana kita nak tahu protein yang kita ambil tu betul-betul berkualiti? 

Ye lah, nak beli atau pilih apa-apa pun mesti ada kriterianya kan?

Contoh nak beli ikan dan sayur kat pasar, mesti kita pilih yang segar. Even nak pilih calon suami atau isteri pun ada kriterianya jugak betul tak?

Kesimpulannya, semua perkara dalam hidup ini kena ada STANDARD and REQUIREMENT. 

Pilihan kita pada masa ini akan menentukan kehidupan kita pada masa akan datang.

7 KRITERIA PENTING DALAM PEMILIHAN SOY PROTEIN


  

1) KACANG SOYA ITU MESTI TUMBUH SECARA ORGANIK

Kajian menunjukkan penanaman secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Jadi sangat penting pesticides, fungicides, herbicides tidak digunakan sepanjang pertumbuhan kacang soya ini.

2) KACANG SOYA ITU MESTILAH NON-GMO (Non-Genetically Modified Organism)

Produk soya (GMO) ialah produk yang telah diubahsuai genetiknya sehingga serangga pun tak lalu nak makan.

Jadi production pun bertambah besar dan pengeluar dapat untung berlipat kali ganda. Sebab itu mereka boleh jual dengan harga yang sangat murah. Pengubahsuaian inilah yang boleh menyebabkan allergy, toxin dan potensi kanser.

Secara umumnya, Kacang soya GMO adalah lebih murah untuk dihasilkan. Lebih kurang macam Vitamin Sintetik vs Vitamin Natural lah. Kebanyakan syarikat akan cari cara untuk menjimatkan kos pengeluaran produk. Jadi salah satunya adalah menggunakan kacang soya GMO.

Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan di dalam sel tumbuhan. Jadi sebab itulah penting kita pilih soya yang NON-GMO ye?

3) SOY PROTEIN ITU MESTI MENGANDUNGI 9 ASID AMINO PERLU

Ni lagi satu ciri yang sangat penting. Badan kita memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormone, jus penghadaman, antibody, dan enzyme.

If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped. Haa..Nampak tak kepentingannya kat situ?


4) SOYFLAKES MESTI DIBERSIHKAN DENGAN AIR DAN BUKAN ALKOHOL

Semasa proses pembuatan soy isolate, ada kebanyakan company yang menggunakan alkohol untuk membersihkan soyflakes. Alkohol tu dah la sememangnya HARAM kan, ia juga akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%!! Untuk pengetahuan anda ISOFLAVONES sangat diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan bermanfaat dalam penyeimbangan hormon.

5) BAHAN-BAHAN ANTI-THYROID / ANTI-GROWTH SUBSTANCE MESTI DISINGKIRKAN

Soya mentah mengandungi 'anti-growth', 'anti-tyrosine' substance. Kekurangan 'tyrosine' ni akan menyebabkan tekanan darah rendah, suhu badan rendah, dan 'restless leg syndrome'. Jadi pastikan kita memilih jenama yang menggunakan 'extracting process' yang menyingkirkan bahan-bahan tersebut. Dan pada masa yang sama ia masih mengekalkan keaslian soya dan mengekalkan paras asid amino serta isoflavones yang tinggi, yang sangat sensitive pada suhu panas.

6) PROSES PEMBUATAN SOY PROTEIN SEBAIKNYA TANPA PEMANASAN

Asid amino adalah sangat sensitive pada suhu panas. Ada kajian menunjukkan protein yang dimasak dengan suhu tinggi akan menghancurkan sehingga 50% acid amino perlu. Jadi jika kita sering makan diet yang kekurangan 'essential amino acids', ia akan memberi kesan kepada perkembangan otak dan hormon, atau perkembangan tisu badan juga akan terbantut.

7) SOY PROTEIN POWDER HENDAKLAH DITAMBAH UNSUR KALSIUM

Sebenarnya, kacang soya adalah bahan yang NEUTRAL (Neither acidic nor alkaline). Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan, semasa penghasilan soy powder, minyak kacang soya (soybean oil) perlu disingkirkan supaya soy powder itu tidak mudah berbau. Proses ini menyebabkan soy powder menjadi sedikit berasid.

Oleh itu, adalah penting untuk pengeluar soy powder menambah kalsium (unsur alkali) yang mencukupi untuk menjadikan ia neutral semula. Kebanyakan pengeluar TIDAK MENAMBAH kalsium yang cukup dalam produk mereka.




BAGAIMANA DENGAN ESP (ENERGIZING SOY PROTEIN) SHAKLEE?



Semestinya ESP MEMENUHI KESEMUA REQUIREMENTS di atas. Sebab tulah wana tetap memilih ESP SHAKLEE dalam diet seharian. Wana yakin IT IS THE BEST FOR ME!!

Adalah penting untuk kita FAHAM kenapa kita memilih sesuatu produk itu. Bukan hanya semata-mata kerana ia produk yang glamour, atau hanya kerana Testimoni orang lain.

Harganya pun sangat mampu-milik. 1 tong boleh tahan sehingga 3 bulan penggunaan. Suami isteri pun boleh minum sama-sama tauu. Sesuai untuk LELAKI dan PEREMPUAN.

Semoga apa yang dikongsikan nie sedikit sebanyak memberi ilmu bagaimana memilih susu soya yang berkualiti untuk membantu awak dan ahli keluarga atau saudara mara dalam memilih Soy Protien yang berkualiti.

Sekiranya awak berminat untuk mencuba, boleh dapatkannya daripada wana. In sh
a Allah wana akan kongsikan cara makan  Energizing Soy Protein (ESP) dengan betul beserta KONSULTASI PERCUMA.

Jangan beli dari orang sebarangan. Sebabnya.... Kalau dah beli nanti cara makan pula tak betul, takut nanti tak memberikan kesan yang maksimum.

Happy Sharing...

Till we meet again. Have a nice day ahead :)


Wassalam.

----------------------------------------------------------------------------------------
Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : NURUL ASWANA
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Sg Besar, Sekinchan, Tg. Karang, Kuala Selangor
Shaklee ID [ No : 915523 ]
Fon :011-29118686
Facebook : https://www.facebook.com/bidadari.nurul
Email : ladywandaz_3107@yahoo.com
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 915523 .
Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya
----------------------------------------------------------------------------------------
//script for popup like box

0 comments:

Post a Comment