Sunday 14 September 2014

5 TIPS DIET UNTUK TAMBAH BERAT BADAN ♥♥



Berdasarkan Carta Berat Badan & Ketinggian Yang Ideal tu mana satu kategori awak? Adakah terlebih atau terkurang atau sama dengan carta kat atas?

Mendapatkan berat badan idaman bukan sahaja impian setiap wanita malahan lelaki juga kerana ianya merupakan 'aset' berharga. Sapa kata lelaki tak kisah akan berat badan? Even perut ke depan pun, dalam hati teringin untuk kurus bagi kelihatan lebih 'macho'. Betul tak wahai kaum adam sekalian? *wink. And for those yang kurus tu, for sure nak bagi nampak 'six pack', otot ketul-ketul..baru lah maskulin kan? hiksss!




Yang pastinya, isu BERAT BADAN nie sinonim dengan kaum wanita. Come on la..siapa yang tak nak nampak cantik kan kan? And of course lah kalau slim tu dambaan setiap wanita. Pinggang nak nampak macam kerengga, peha nak slim, perut nak kempis persis Saloma. Ouch! ha tu nampak ramai yang angguk-angguk kepala..hehehhe..

Tapi jalannya tak semudah yang disangka. Ada certain yang sukar untuk kembali langsing selepas melahirkan & kalau untuk kes saya pula, sukar untuk menaikkan berat badan especially dengan title ibu menyusu nie. Orang kata..kalau breastfeed nie..lemak-lemak senang terbakar, betul ke? Ops! tak kurang juga ada yang masih bergelar anak dara tapi berat badan naik melampau-lampau bagai dipam-pam walaupun makan dalam kuantiti sedikit. Maybe awak tergolong dalam kategori metabolisme rendah? Sebab tu susah nak turunkan berat badan.

But hari nie, let me share tips untuk awak semua yang dalam usaha untuk naikkan berat badan ya..tips untuk slimming saya akan share di next entry :)

TIPS DIET (TAMBAH BERAT BADAN)


1. Jangan biarkan perut kita kosong tanpa makanan melebihi empat jam.

Badan kita memerlukan bekalan tenaga yang berterusan kerana ia berfungsi seperti enjin yang sentiasa dihidupkan kerana jantung sentiasa berdenyut, darah sentiasa beredar, otak dan otot juga sentiasa bekerja. Apabila kita melangkau waktu makan tanpa mengikut jadual, kita sebenarnya telah mengganggu sistem tubuh yang seperti juga enjin yang memerlukan bahan api untuk terus beroperasi. Hasilnya ialah keperluan tenaga terjejas termasuklah jisim otot. Kaedah terbaik untuk mengelakkan badan daripada kehilangan tisu-tisu yang penting adalah untuk makan secara tetap, jarak kira-kira dalam 3 ke 5 jam. Makanlah dengan konsisten kerana konsistensi adalah kunci utama.

2. Makan beberapa makanan sekaligus.

Kita perlu mensasarkan sekurang-kurangnya tiga kumpulan makanan. Bukan sekadar sebiji pisang atau segenggam kacang. Tambahkan dengan beberapa keping roti bakar bersama dengan mentega. Sebagai pelengkap, segelas susu organik tanpa lemak atau segelas soya. Pengambilan pelbagai variasi makanan akan meluaskan lagi spektrum nutrien untuk tubuh yang bekerja sepanjang hari.

3. Makan dengan sihat dan ambil makanan padat dengan khasiat.

Cara terbaik untuk memaksimum pengambilan nutrien tanpa perlu makan secara berlebihan adalah dengan memilih makanan yang kaya dengan nutrien seperti karbohidrat, protein dan lemak dalam hidangan yang kecil. Buah-buahan kering adalah contoh yang baik. Dengan air yang diserap keluar, jadi secawan anggur bertukar menjadi suku cawan kismis. Hanya pastikan mengambil buah-buahan kering tanpa gula tambahan atau pengawet. Lebih berkhasiat dan padat dengan nutrien yang diperlukan tubuh.

4. ‘Minum’ makanan kita.

Cecair tubuh sebenarnya tidak diganti dengan mudah seperti makanan pepejal. Jadi apabila kita cuba untuk menaikkan berat badan, cecair boleh ditambah dengan minum sebagaimana biasa kerana ianya takkan membuatkan kita berasa sendat atau kembung perut. Pilihan terbaik termasuklah jus buah-buahan segar, susu organik atau soya dan smoothie. Smoothie adalah ideal kerana kita boleh mengambilnya dengan pelbagai makanan seperti gandum, mentega kacang, jus lobak merah dan serbuk protein.

5. Makan tepat sebelum tidur.

Pada kebiasaannya, banyak proses penyembuhan, pembaikan dan pertumbuhan semula (regenaration) oleh tubuh berlaku semasa kita tidur. Ia adalah waktu yang sibuk untuk tubuh membina otot dan tisu. Justeru, makanlah snek yang sihat sebelum tidur untuk memastikan nutrien mencukupi bagi tubuh untuk menjalankan tugas. Paling bagus mungkin kita boleh makan semangkuk kecil pasta salad yang dibuat dengan minyak zaitun extra-virgin, sayuran yang dicincang dan protein tanpa lemak seperti kacang, dada ayam atau keju organik.

Tapi bagi saya, adalah penting juga untuk mengamalkan suplemen/makanan tambahan dalam usaha untuk mencapai berat badan ideal, sebab apa yang kita makan sehari-hari belum tentu dapat memberikan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. So, dengan bantuan suplemen nie diharapkan dapat mengisi lompong-lompong nutrisi tubuh kita.

Apa yang kita perlukan? Bagi saya secar basicnya memadailah dengan pengambilan VITALEA, B COMPLEX & MEALSHAKES

1. Mealshakes




Mealshakes membekalkan 35% atau lebih nilai harian bagi 19 vitamin dan mineral yang penting. Merupakan suplemen yang kaya dengan kalsium, fiber dan protein. Bagi saya, the best thing is sebab rasanya yang sedap mcm Milkshake McDonalds. Kalau awak nak tau, protien amat penting dalam proses menambah berat badan kerana pengambilan protein boleh mengisi keperluan tubuh.  Tak kiralah either kita nak kurus ke..nak tambah berat ke..nak cantikkan kulit ke..semuanya depend pada protien yang kita ambil. Antara kepentingan lain protien adalah kerana ianya membantu penyerapan yg lebih baik ke atas supplement lain yang kita amalkan sehari-hari

2. B Complex


B Complex mengandungi 8 jenis vitamin B yang penting untuk badan dimana ianya berfungsi bagi mengawalatur kadar metabolisme dalam badan, menggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular, mengurangkan rasa letih, tekanan perasaan dan meningkatkan sistem pertahanan badan.

3. Vitalea



Vitalea membekal 23 jenis vitamin penting bersama iron yang sangat diperlukan dalam pembentukan sel darah merah. Pengambilan Vitalea adalah penting untuk membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya, membantu mencegah penyakit tiroid@ beguk(penyakit tiroid ini terjadi kebiasaannya kerana kekurangan iodin -  iodin ini terdapat dalam Vitalea), dan juga merupakan suplemen penting untuk diet atau slim. Sebab? even kalau kita kurang makan pun Vitalea nie membantu memberi badan rasa bertenaga, tak lesu dan menjadikan kulit yang sentiasa tegang serta mengelakkan pitam dan pening.

Semoga sharing saya kali nie dapat membantu awak yg dalam usaha untuk NAIKKAN BERAT BADAN. Sekiranya awak perlukan suplemen Shaklee, boleh dapatkannya dari saya, agen Shaklee bg kawasan Kuala Selangor, Tg.Karang, Sekinchan & Sungai Besar Bagi awak yang tinggal jauh, saya gunakan khidmat PosLaju bagi penghantaran :)

Ops! Sebelum saya terlupa, for those yang buat pembelian secara terus ke depan pintu rumah, boleh sms/whatsapp saya untuk KONSULTASI SECARA BERTERUSAN ya :)

Till Then & Assalamualaikum :)




NURUL ASWANA BT JASMI
SMS/WHATSAPP : 011-29118686
FB : RAZWANA RAZIF
mummynaura.blogspot.com
Kuala Selangor, Tg.Karang, Sekinchan, Sg.Besar & kawasan berhampiran

:: These statements have not been evaluated by The Food & Drug Administration . These products are not intended to diagnose , treat, cure, or prevent any disease ::

----------------------------------------------------------------------------------------
Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : NURUL ASWANA
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Sg Besar, Sekinchan, Tg. Karang, Kuala Selangor
Shaklee ID [ No : 915523 ]
Fon :011-29118686
Facebook : https://www.facebook.com/bidadari.nurul
Email : ladywandaz_3107@yahoo.com
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 915523 .
Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya
----------------------------------------------------------------------------------------
//script for popup like box

2 comments:

  1. assalam ..

    selamat berkenalan.
    nice entry

    jemput ke blog saya.kisah saya nak turun dan maintain berat di rumah.

    thanks :)

    ReplyDelete
  2. hey...it works for me too..huhu

    ReplyDelete