Tuesday 16 September 2014

MAKAN SET SLIMMING SHAKLEE TAPI TAK KURUS PUN?

Syawal merupakan bulan yang sinonim dengan kenaikan berat badan. Mana taknya, musim perayaanlah kita dapat jumpa pelbagai jenis juadah yang jarang-jarang boleh didapati pada hari-hari biasa. So, nafsu makan pun of course membuak-membuak and kononnya nak balas dendam sebulan puasa turun 3kg!

Padahnya, after raya masing-masing refer pada saya on how untuk turunkan berat badan dengan cepat? banyak feedback mengatakan turun hanya 3kg..tapi naik pulak hampir 6kg! Ha..macam mana tu? Apa yang saya boleh suggest adalah SET SLIMMING SHAKLEE secara konsisten.

Tapi, ada juga diantaranya yang beri maklum balas yang negatif selepas sebulan mengamalkan set slimming shaklee. Katanya, tak nampak pun perubahan berat badan. Dalam sessi follow up dengan customer saya akan tanya balik pada mereka

"awak skip ambil tak?"
"awak ade buat senaman ringan tak?"
"awak kontrol makan tak?"

Sebab suplemen nie bukan lah ubat yang mana kalau kita tau..effect ubat kita boleh dapat rasa serta merta ataupun sejam selepas kita makan. Just like panadnol, after 15 minit dah tak rasa sakit kepala betul tak? Suplemen ni kalau nak nampak kesan, rahsianya kena disiplin, jangan hari nie ambil esok tak..esok makan tulat tak..maksudnya kena konsisten, istiqamah & sabar. Ingat ye, kesan suplemen bukan on the spot. Ianya bukan magik..sebab kalau kita nak membesar pun..bukan membesar in a split second je kan? Cuba tengok kesan lepas 3-4 bulan..depend pada ketahanan badan..ada yang lebih cepat daripada tu sebab metabolisme badan dia tinggi..so..berat badan turun dgn cepat compared to person yang mempunyai metabolisme badan yang rendah. Sesungguhnya yang baik tu datang daripada Allah..tugas kita hanyalah berusaha & berdoa.

Kesimpulannya, daripada feedback tu, ada beberapa perkara yang saya akan titikberatkan, maksudnya, nak turunkan berat badan bukan hanya depend pada pengambilan suplemen sahaja. Antara yang perlu dipraktikkan adalah :

1. JANGAN SKIP MEALS 
Ramai antara kita beranggapan bahawa skip meals seperti elakkan sarapan pagi & melaparkan diri membantu untuk kurangkan berat badan. Sedar tak awak bahawa cara nie salah sebab ianya hanya berjaya menurunkan metabolisme badan. Once kita terlalu lapar, end up kita akan makan dengan kuantiti yang banyak. So, sia-sia je lah berlapar. Panduan terbaik? Makan 5-7 hidangan sederhana sehari dan kurang makan @ minum 2-3 jam sebelum tidur.

2. KAWAL NAFSU MAKAN
Part nie memang ramai yang susah nak control sebab dah terbiasa makan banyak & kerap. Once nafsu is there memang susah nak buat pilihan makanan yang baik. Kadang-kadang kita akan lebih tertarik pada makanan yang berlemak, berminyak & kolestrol tinggi rather than makanan yang kukus, grill, panggang based. Again, kat sinilah awak perlu makan 5-7 kali sehari untuk kawal nafsu makan. 

3. TINGKATKAN KEAKTIFAN AWAK
Tak semestinya dengan jogging atau bersenam dekat gym. Yang penting awak perlu tingkatkan aktiviti fizikal untuk bakar lebih kalori just like :
**park kereta lebih jauh dari destinasi
**jangan gunakan lif, use the stairs
**rajinkan diri mengemas kediaman
**tawaf shopping mall (oke, nie memang best! tak tipu!..hihiiii)

4. KETAHUI KEPERLUAN KALORI AWAK
**Ini penting & kalau rajin, bandingkan keperluan kalori dengan pemakanan kalori seharian awak. Kalori bantu BERI TENAGA pada tubuh & pengambilannya haruslah bersesuaian dengan keperluan. Jangan obses nak kurus sampai takut nak makan!

5. ELIMINATE MAKANAN YANG :
**TAK ELOK & TAK PERLU sebab kadang-kadang kita ambil makanan & minuman yang actually kita tak perlu sangat pun,..just because it's there, doesn't mean we have to eat or drink them kan? So, jangan rajinkan diri melawat dapur @ bukak tutup fridge masing-masing oke?

6. DIET PILLS?
**Yes they work but kalau awak tak pandai gabungkan penggunannya dengan makanan yang terkawal.

7. TAK PANDAI KAWAL NAFSU MAKAN? 
**Belilah protein shakes & minum within our meals 2 kali sehari. 
- antara breakfast & lunch
- antara lunch & dinner
-
      Or if awak dah ambil suplemen untuk lost weight but still tak dapat lagi hasil yang awak idamkan maybe cara penagmbilan awak kurang berkesan. So boleh refer pada SID awak or jika awak lakukan pembelian daripada saya, In shaa Allah, saya akan berikan  KONSULTASI BERTERUSAN sehingga awak berjaya dapat berat bdan yang awak idamkan :)

Perlu diingat..suplemnt nie just MAKANAN TAMBAHAN..Bukan UBAT KURUS! IT TAKES TIME YA!
Kata nak kurus secara SIHAT & SELAMAT kan?

Link menarik

Till then & Assalamualaikum :)

----------------------------------------------------------------------------------------
Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : NURUL ASWANA
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Sg Besar, Sekinchan, Tg. Karang, Kuala Selangor
Shaklee ID [ No : 915523 ]
Fon :011-29118686
Facebook : https://www.facebook.com/bidadari.nurul
Email : ladywandaz_3107@yahoo.com
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 915523 .
Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya
----------------------------------------------------------------------------------------
//script for popup like box

0 comments:

Post a Comment