Monday 25 August 2014

KENAPA SUPLEMEN PENTING??

Assalamualaikum w.b.t


Sesetengah orang berpendapat, kenapa perlu ambil suplemen @ makanan tambahan? Zat & protein daripada makanan seharian yang kita ambil tak cukup ke? Kenapa perlu top-up dengan nutrisi dari luar?



Sebenarnya pengambilan suplemen atau makanan tambahan nie bergantung pada gaya hidup individu itu sendiri. Jom kita lihat serba sedikit perkongsian dari saya tentang impak suplemen nie pada sesetengah golongan :

1. Golongan yang sibuk - mereka memerlukan suplemen demi untuk menjamin kesihatan. Ini adalah kerana kadang kala dek kerana kekangan masa, mereka kurang melakukan senaman & aktiviti riadah. Ada certain pula always ambil makanan segera yang kita tahu kebanyakannya adalah mengandungi pengawet & perisa yang tidak elok untuk kesihatan. Oleh sebab itu, untuk menjamin kesihatan pil-pil vitamin nie menjadi pelengkap kepada amalan pemakanan yang tidak seimbang.

2. Pesakit yang dalam usaha untuk memulihkan penyakit mereka - selain pengambilan ubat yang dibekalkan oleh pihak hospital, suplemen adalah perlu demi memastikan kesihatan mereka berada di tahap optimum. Perlu diingat, ubat akan beri kesan untuk merawat penyakit & beri kesan cepat dan kadang kala serta merta, akan tetapi suplemen berfungsi untuk menjamin kesihatan berpanjangan & dapat memberi keselesaan pada tubuh badan. Sebagai contoh, pesakit barah memerlukan suplemen berkhasiat & mempunyai anti-oksidan tinggi agar penyakit lebih cepat sembuh. Anti-oksidan tinggi seperti VIVIX SHAKLEE dipercayai mampu membunuh sel-sel kanser. Kelebihannya, ianya diadun menggunakannya 100% bahan semulajadi tanpa bahan kimia & bahan sintetik

3. Golongan yang mementingkan tumbesaran normal & meningkatkan daya pencegahan penyakit - khusus buat individu yang mempunyai antibodi lemah yang mana kerap dijangkiti demam, selesema, sakit kepala dan sebagainya. Pencegahan perlu dilakukan dari peringkat awal untuk mengelakkan ianya merebak & bertambah teruk dan mengundang masalah kesihatan yang lain pula. Misalnya, bagi individu yang sering kali mengalami sakit belakang, sakit pinggang, kebas tangan serta kaki disarankan mengambil pil kalsium atau OSTEMATRIX untuk mengelakkan Osteoporosis yang disebabkan oleh tulang lemah, rapuh dan senang patah. Dengan bahasa mudah, pengambilan suplemen dapat meningkatkan daya tahan badan menentang penyakit.

Amalan pemakanan dan gaya hidup kita merupakan punca utama munculnya wabak penyakit lebih-lebih lagi dengan kemunculan restoran makanan segera ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Tambahan pula terdapat pelbagai jenis barangan keperluan domestik dan makanan yang mengandungi bahan kimia berbahaya, seperti arsenik (dalam cat), alkohol, eter, gikoi (dalam kosmetik), kafein, gula tiruan, monosodium glutamat dan bahan-bahan kimia lain seumpamanya. Bahan-bahan ini boleh mengancam kesihatan sekiranya tidak digunakan secara berhati-hati.

Jadi, secara kesimpulannya, pengambilan suplemen merupakan pilihan tetapi menjadi satu keperluan kepada golongan yang mementingkan kesihatan jangka masa panjang. Ibarat MENCEGAH ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA MENGUBATI :)

Tepuk dada, tanya hati kita, cukupkah nutrisi & zat mineral yang kita bekalkan pada tubuh badan kita? Badan kita nak pakai lama..jadi berikan yang terbaik untuk tubuh badan sendiri oke?

Sekiranya awak semua ada sebarang kemusykilan @ pertanyaan berkenaan pilihan suplemen yang sesuai dengan masalah masing-masing, do pm/sms/whatsapp me ya lovelies :)



NURUL ASWANA
SMS/WHATSAPP : 011-29118686
FB : RAZWANA RAZIF
mummynaura.blogspot.com
Sekinchan, Sungai Besar, Kuala Selangor & kawasan berhampiran

::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

//script for popup like box

2 comments:

  1. mumy wana!!! eh ada belog jugak ke tak kabor pon ye ;p
    rinduuuuuu nya tak sngka bleh jumpa ek ;)

    ReplyDelete
  2. akak..give me ur cntact number plzzzz..whatsapp tau :)

    ReplyDelete